Lisa Öhman aktuell med ny bok: Bild och visuell kultur

Historiskt sett har bildämnet i skolan främst fokuserat på olika tekniker och arbetssätt inom konstnärliga produktioner. Lisa Öhman och två av hennes kollegor ville därför bredda perspektivet. Resultatet blev en bok som nu används inom flera lärarutbildningar i Sverige.

Omslag: Bild och visuell kultur

I våras släpptes boken Bild och visuell kultur, undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem, skriven av totalt 18 författare. Redaktörer för boken är Elisabeth Lisa Öhman vid Institutionen för ämnesdidaktik, Ingrid Forsler från Södertörns högskola och Lena O Magnusson vid Högskolan i Gävle, som även de bidrar med varsitt kapitel. Boken vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare inom F-6 samt fritidshem.

– I kursplanen för skolämnet ”bild” har begreppet visuell kultur en central roll, förklarar Lisa Öhman. Där framgår även att bildundervisningen ska ge elever erfarenheter av visuell kultur i form av film, fotografi, design, konst, arkitektur och miljöer. Men hur kan egentligen begreppet förstås och omsättas i praktiken? I dagsläget saknas det undervisningsmaterial som beskriver detta på ett tillfredsställande sätt. Därför ville vi skriva den här boken.

– Ett av de viktigaste syftena med boken har varit att vidga perspektivet på bildämnet i skolan och inspirera lärare att arbeta med ämnet på ett mer mångfacetterat och meningsfullt sätt. Vi lever i en ständigt föränderlig värld där visuell kultur påverkar oss mer än vi kanske är medvetna om. Genom boken vill vi öka denna medvetenhet, då det ofta finns en bakomliggande tanke kring varför saker ser ut som de gör.

Konkreta tillämpningsområden

Bokens struktur är uppbyggd kring olika tematiska ingångar som visar hur man kan arbeta med och närma sig ämnet i undervisningen. Varje kapitel erbjuder en beskrivning av författarens perspektiv på området, en koppling till styrdokumenten samt relevant forskning, och ger dessutom konkreta exempel på hur detta kan utforskas och tillämpas i klassrummet. De olika tematiska ingångarna omfattar: Platsens betydelse i bildämnet, Medier och digitalisering i bildämnet samt Social och ekologisk hållbarhet i bildämnet.

– Trots att boken publicerades så sent som i våras, används den redan i flera lärarutbildningar runt om i Sverige, berättar en entusiastisk Elisabeth Lisa Öhman. Vi har också fått mycket positiv respons från både studenter och media. Det har varit fantastiskt roligt att se hur många som uppmärksammat det behov som funnits kring detta ämne.

Se mer

Recension BTJ (19 Kb)