Matti Karlströms doktorsavhandling: Didaktisk modellering av lärarstudenters reflektiva praktik

Matti Karlström har en lång bakgrund som grundskollärare i matematik och naturvetenskap – och har även arbetat som lärarutbildare i Naturvetenskapsämnenas didaktik de senaste 15 åren. I slutet av maj disputerade han på sin avhandling om didaktisk modellering.

Matti Karlström
Matti Karlström. Foto: Privat.
 

Vad handlar din avhandling i huvudsak om? 

– Avhandlingen, Didaktisk modellering av lärarstudenters reflektiva praktik vid planering av undervisning i naturvetenskap, handlar om att utveckla didaktiska modeller som kan användas av lärarutbildare i lärarutbildningen, för att stödja lärarstudenter att utveckla sin professionella reflektion. Det vill säga, att skapa förutsättningar för studenterna att systematiskt undersöka sina erfarenheter för att tillsammans finna lösningar på utmaningar de möter i sin praktik. Detta leder i sin tur till att de kan utveckla sin yrkesmässiga kompetens och sitt professionella omdöme.

 

Hur kom det sig att du valde att fokusera på detta ämne?

– Jag upplevde ganska snart i arbetet som lärarutbildare en svårighet i att stödja lärarstudenterna i deras reflektiva praktik. Att utveckla lärarstudenter till reflekterande praktiker har varit ett centralt mål inom lärarutbildningen sedan 1980-talet. Och det finns många beskrivningar av vad reflektion är och vad som utgör en reflekterande praktik. Trots detta saknas stöd för att utveckla lärarstudenters vana att reflektera. De modeller för reflektion som används inom lärarutbildningen saknar empiriskt stöd, och lärarstudenter upplever många gånger att modellerna saknar relevans. 

– Eftersom reflektion är så centralt i lärarutbildningen, är det viktigt att lärarstudenter får det stöd de behöver för att kunna utveckla sin yrkesmässiga reflektionsförmåga. Det är dock något som inte är helt oproblematiskt, trots att det finns mycket litteratur att läsa. Därför ville jag fördjupa mig i ämnet, i hopp om att utveckla min egen undervisning, men framförallt för att på ett mer övergripande plan bidra till en utveckling av lärarutbildningen. 

 

Kan du säga något om dina resultat? 

– Mina resultat visar på flera viktiga insikter om lärarstudenters professionella reflektion och ger en förståelse för hur deras reflektion går till i praktiken. Det har hjälpt mig att utveckla modeller som lärarutbildare kan använda för att utveckla en undervisning som stödjer och utvecklar lärarstudenters reflektionsförmåga. Detta leder i en förlängning förhoppningsvis till att framtida lärare kan fatta än fler kloka beslut och skapa bra undervisning i skolan. 

– Något som jag själv fått ökad insikt i under min studie, är att planeringsarbetet är långt ifrån en linjär process och att lärarstudenterna under sitt planerande också behöver finna svar på frågor som vi lärarutbildare inte är medvetna om. Lärarstudenterna hamnar i olika problematiska situationer som de måste undersöka för att finna svar. Dessa undersökningar leder till att de utvecklar nya perspektiv och att det sker ett lärande. 

 

Vad mötte du som var spännande med att göra din studie?

– Jag tycker att det var spännande att få ta del av vad som hände under det att lärarstudenterna planerade undervisning tillsammans, då detta är något vi inte vet så mycket om. Det sker mycket under dessa planeringssamtal som vi behöver lyfta fram och belysa i undervisningen om planering. Framför allt var jag inte medveten om hur trassligt och utmanande planeringsprocessen kan te sig för våra lärarstudenter.

 

Vad hoppas du att din avhandling kan bidra till?

– Jag hoppas att min avhandling ska kunna bidra till att lärarutbildningen kan stödja och utveckla lärarstudenternas yrkesmässiga reflektion i en ökad utsträckning. Det kan i en förlängning stärka deras professionella omdöme och göra dem bättre rustade att fatta kloka beslut gällande sin undervisning. 

– Genom att utveckla lärarstudenter till att bli reflekterande praktiker, skapas samtidigt goda möjligheter att påverka och utveckla dagens skola som ständigt förändras och reformeras. Ur ett lärarutbildarperspektiv ser jag nu snarare att reflektion inte är något som adderar till det vi redan gör, utan som snarare är en viktig del av det vi gör. Didaktiska modeller lyfter fram och synliggör komponenter som är av betydelse för det lärare gör och användandet av modellerna hjälper lärare att fatta beslut – en process som innefattar och stödjer reflektion. 

 

Vad har du för planer framöver? Och har din avhandling påverkat dig i någon riktning?

– Mina planer framöver…hm…först och främst ska jag sänka tempot en smula, vilket primärt innebär att jag tänker vara ledig på helgerna. Det har jag inte haft så mycket tid till de senaste åren. Forskningsmässigt hoppas jag på att få slutföra arbetet med de tre didaktiska modellerna som jag utvecklat under mitt avhandlingsarbete. Modellerna behöver användas och vidareutvecklas tillsammans med lärarutbildare och lärarstudenter för att bli fungerande. 

– Förhoppningsvis kommer jag också få engagera mig i nya forskningsprojekt. I min avhandling har jag bland annat undersökt vilken roll ansvarstagande, vidsynthet och hängivenhet spelar då lärarstudenter hamnar i problematiska situationer. Det skulle vara spännande att undersöka om, och hur, till exempel mod, nyfiken och vilja att utvecklas bidrar till att finna lösningar.

 

Ladda ner och läs Mattis avhandling

Didaktisk modellering av lärarstudenters reflektiva praktik vid planering av undervisning i naturvetenskap