När man får vara kreativ och en källa till inspiration – det är då Ola Palm trivs som bäst

Ola Palm har en lång bakgrund som lärare vid Stockholms universitet. Han undervisar lärarstudenter i matematik-, kemi-, fysik-, biologi- och teknikdidaktik – och fokuserar sedan några år tillbaka på studenter som går grundlärarprogrammet 4-6.

Ola Palm
Ola Palm utforskar en makalös manick. Foto: Privat.

Ola Palm är en engagerad lärare som älskar att ständigt utmana och utveckla sin undervisning. Under sin tid på SU har han undervisat i kurser från förskola till universitetsnivå, men har på senare tid valt att fokusera på studenter som vill bli lärare i årskurs 4-6. Det han gillar bäst med sina ämnen är den kreativitet de erbjuder – och möjligheten att få vara en inspirationskälla för sina studenter.

En lärare har många strängar på sin lyra – kan du beskriva vad det är du gör på jobbet?

"Jag är kursansvarig för två matematikdidaktiska kurser inom grundlärarprogrammet 4-6 och även för några kurser i naturvetenskap och teknik. Den ena delen av mitt arbete handlar om administration med logistik och schemaläggning, den andra delen om att planera och hålla i undervisningen med studenterna", berättar Ola. "Inom ramen för detta ingår också att konstruera prov, uppdatera Athena med all den information studenterna behöver samt att planera arbetslagsmöten med alla andra lärare som också håller undervisning i kurserna. Det blir också en massa annat 'små-fix' runt allt detta som behöver göras."

"När det gäller själva undervisningen, eller att hålla seminarier, som jag också brukar kalla det – så bygger mitt arbete mycket på att skapa olika situationer med matematiska problem, som studenterna får ta sig an och uppleva. Sedan får de träna på att transformera detta på ett sätt som kan passa för elever i årkurs 4-6."

"Eftersom studenter som går grundlärarprogrammet ska undervisa elever i alla skolämnen när de är färdiga med sin examen, är det inte alltid som matematiken är det ämne som ligger dem varmast om hjärtat. En del kan ha riktigt svårt att ta sig an den komplexitet och begreppsförståelse som krävs för att lära ut ämnet på ett bra sätt. Därför är det viktigt för mig att vara ett så bra stöd som möjligt, och på ett pedagogiskt sätt visa på matematikens karaktär, så att studenterna själva kan skapa en relation till ämnet. Det är viktigt att de blir så pass duktiga i matematik, att de förstår hur de själva ska kunna utforska ämnet."

Är det något som du är särskilt engagerad i på jobbet?

"Det här med digitalisering tycker jag är jätteviktigt. Det är något vi behöver ta tag i på ett mer strukturerat sätt på institutionen. Vi som lärarutbildare måste kunna bidra till studenternas digitala kompetens och använda relevanta digitala verktyg. Det är ett viktigt examensmål."

"Digitaliseringen i skolan fungerar fortfarande dåligt och rätt kompetens bland lärare saknas. Om inte vi som utbildar framtidens lärare själva kan det här – hur ska vi då kunna föra kunskapen vidare? Jag är så otroligt ledsen över att Medieverkstan lades ner. Den fyllde en så viktig funktion och var enormt uppskattad. Man kan inte tro att såna här saker startar upp av sig själv, det krävs en motor som driver arbetet framåt."

"Eftersom jag själv är så engagerad i frågan, ville jag göra något åt saken. Sedan Medieverkstan lades ner har jag därför fått några extra timmar att stödja andra lärare. Jag anordnar ett antal träffar under terminen där alla lärare är inbjudna. Vi går då igenom olika digitala verktyg och diskuterar och tränar tillsammans. Det har varit otroligt givande för dem som varit där. Jag hoppas att få ännu fler deltagare på träffarna jag bokat in till hösten."

"Det här med att skapa bättre strukturer för att utveckla digitaliseringen på institutionen, handlar inte bara om oss lärare och att vi behöver det i vår undervisning. Det handlar om oss alla på hela institutionen. Vi måste bli bättre på att hantera teknik och inse de fördelar som finns. Vi behöver peppa varandra för att höja vår generella kompetens. Det skulle underlätta för alla, inte minst för IT-gänget som drar ett stort lass."

Något annat du skulle vilja slå ett slag för?

"Ja, avslutningsvis skulle jag nog vilja säga att vi borde bli bättre på att lyfta fram riktigt bra undervisning. Jag brinner för undervisning när den är som bäst, och får många gånger kämpa för att kunna visa på det hantverk som faktiskt ligger bakom. Som institution ska vi erbjuda våra studenter en professionell utbildning, där vi aktualiserar den senaste forskningen – och det är jättebra. Men ibland tycker jag att forskningen får lite för stor plats. Jag önskar att våra lärarstudenter kunde få genomleva fler tillfällen som synliggör hur man kan utforma undervisning – och träna på hur de själva kan planera, genomföra och utvärdera undervisning."

"Kan vi få in den parallellprocess som lyftes av Charlotta Billing och Iann Lundegård på lärarinternatet nyligen i fler av studenternas kurser, vore det toppen. Tänk om kurssidorna i Athena, förutom att vara en lärplattform för kursen, även synliggjorde möjligheter och begränsningar för kommande lärplattformar studenterna kommer att möta i sin framtida profession? Och tänk om studenter fick skriva argumenterande texter med hjälp av AI och diskutera hur den typen av arbetsprocess kan utveckla deras skrivande? Det är saker jag hoppas vi kan utveckla."