Svenska som andraspråk har blivit valbart ämne i Grundlärarprogrammet F-3

Svenska som andraspråk är ett av de ämnen i grundskolan som har allra lägst andel behöriga lärare. Tack vare en reformförändring har det nu blivit möjligt att välja ämnet och bli behörig direkt efter grundlärarutbildningen.

Karin Sheikhi.
Karin Sheikhi. Foto: Privat.

Från och med vårterminen 2024 erbjuds svenska som andraspråk som en valbar kurs inom Grundlärarprogrammet F-3 vid Stockholms universitet. Detta innebär att studenter nu har tre olika fördjupningsområden att välja mellan i termin sex. Tidigare fanns endast naturvetenskap och teknik samt samhällsorienterade ämnen som alternativ, men nu tillkommer även svenska som andraspråk som ett tredje val.

– Den här möjligheten har vi väntat länge på, säger Karin Sheikhi, som är studierektor för ämnet. Anledningen till att vi nu kan inkludera kursen i lärarutbildningen är en förändring i regeringens förordning som syftar till att underlätta för lärare i årskurserna 1–6 att bli behöriga i svenska som andraspråk. Enligt förordningen krävs det endast 15 högskolepoäng i svenska som andraspråk för att få behörighet i ämnet, jämfört med tidigare då kravet var 30 högskolepoäng. Detta förutsätter dock att man också har 30 högskolepoäng i svenska, vilket är en obligatorisk del av lärarutbildningen.

– Det finns knappast någon skola idag som inte har elever med andra modersmål än svenska. Därför är den här kunskapen oerhört viktig när man möter barn i lågstadiet, säger Karin Sheikhi. Att alla elever får en bra start, särskilt inom skriv- och läsinlärning, är avgörande för att kunna bygga vidare på nya kunskaper. Tidigare var studenter tvungna att gå en separat kurs utanför lärarutbildningen för att bli behöriga, men nu kan de bli det direkt efter examen. Det är vi jätteglada för!

– Vi kommer naturligtvis att behålla våra fristående kurser i svenska som andraspråk, som främst riktar sig till verksamma lärare som ännu inte har behörighet i ämnet. I framtiden hoppas vi också att svenska som andraspråk ska bli ett valbart ämne även inom Grundlärarprogrammet 4-6, men när det kan bli möjligt återstår att se.