Torben Freytags licentiatuppsats: Det poetiska glappet

Torben Freytag har arbetat som bild- och svensklärare i högstadiet i många år, och på senare tid även som lärarutbildare på SU. Han har också en bakgrund som musiker. I början av juni presenterade han sin licentiatuppsats, där han fördjupar sig i frågor som han själv har stora erfarenheter av.

Torben Freytag
Torben Freytag. Foto: Privat.

Vad handlar din uppsats i huvudsak om?

”Min uppsats, Det poetiska glappet – undervisning med estetiska uttrycksformer ur högstadieelevers perspektiv, handlar om högstadieelevers upplevelser av att arbeta med estetiska uttryck – och hur de uppfattar undervisning där drama, film och musik står i fokus. I studien får eleverna läsa skönlitterära texter som de sedan tolkar och gestaltar genom dessa konstnärliga uttrycksformer.”

”Jag har under fyra veckor intervjuat eleverna om deras förkunskaper inom estetiska uttrycksformer. Sedan har de fått läsa en skönlitterär text varje vecka, och därefter gestaltat detta genom drama, film eller musik. Varje vecka har de fått ett nytt estetiskt uttryck och en ny text att utforska.”

Hur kom det sig att du valde att fokusera på detta ämne?

”Det estetiska har alltid varit som en röd tråd i mitt liv, och något jag byggt min undervisning på. Vid sidan av att vara lärare har jag ägnat mig mycket åt musik, både spelat live och spelat in i studio. I mitt jobb som lärare har jag stimulerats av att hitta olika sätt att kombinera min undervisning på.”

”När jag undervisade högstadieklasser i bild och svenska, försökte jag ofta låta dessa ämnen samverka med varandra – och låta undervisningen flyta över sina ämnesgränser. I bild kunde uppgifterna utgå från texter, och i svenska kunde bilder och bildskapande vara en grund för elevernas skrivande. Alla mina erfarenheter från detta ville jag utforska vidare. Jag ville bli bättre på att förstå hur kombinationen av estetiska uttryck och traditionella ämnen kan berika elevernas lärande och kreativitet.”

Kan du säga något om dina resultat?

”Något som verkligen utmärker mina resultat är att de bygger på elevernas egna röster. Det är ganska ovanligt i forskning om estetiska uttrycksformer i undervisningen. Genom att utgå från ett elevperspektiv, tillför min studie något nytt och fräscht. Resultaten visar tydligt att eleverna ser stora möjligheter i att använda flera olika uttrycks- och representationsformer för att förmedla kunskap. De upplever att denna metod inte bara är inkluderande, utan att den också ger deras lärande en ökad mening och djup.”

Vad hoppas du att din studie kan bidra till?

”Jag hoppas att min studie kan vidga förståelsen av estetiska uttrycksformer och ämnen – och betydelsen av att kombinera dessa med varandra. Både vad uttrycksformerna innebär var för sig, och vad de faktiskt kan tillföra i undervisningen.”

”Studien uppmärksammar även några potentiella utmaningar. Även om de flesta eleverna såg de estetiska inslagen som något positivt, fanns det elever som också såg brister. Vissa områden kunde till exempel bli för abstrakta och otydliga, eller för tidskrävande att hantera.”

”En viktig slutsats som jag diskuterar i uppsatsen, är därför vikten av att lärare är medvetna om syftet och riktningen med den estetiska lärprocessen – och varför den är nödvändig.”

Vad har du för planer framöver? Och har din avhandling påverkat dig i någon riktning?

”Först och främst känns det otroligt skönt att äntligen ha kommit i mål med min licentiatuppsats. Jag har arbetat en hel del i min ordinarie tjänst som lärarutbildare vid Stockholms universitet under hela skrivprocessen, och har därför haft svårt att ägna mig helhjärtat åt uppsatsen.”

”Framöver hoppas jag kunna använda resultaten från min licentiatuppsats i min undervisning som kursmaterial. Jag ser fram emot att få dela resultaten med både elever och lärare. En fråga som jag ofta får från lärarstudenter är vad det estetiska egentligen betyder. Min uppsats hoppas jag kan bli en bra startpunkt för dem att förstå ämnet bättre, särskilt eftersom den utgår från elevernas egna erfarenheter.”

Ladda ner och läs Torbens uppsats

Det poetiska glappet – undervisning med estetiska uttrycksformer ur högstadieelevers perspektiv (3645 Kb)