Vill du bli bättre på att använda digitala verktyg? Då ska du komma till Olas träffar!

Har du hört talas om Ola Palms digitala träffar? Det är ett öppet forum där alla som vill utveckla sin digitala förmåga är välkomna att delta. I första hand tar vi upp sådant som är användbart inom lärarutbildningen, men även annat som är av intresse och som vi kan lära oss av. Varmt välkommen!

Ola Palm.
Ola Palm. Foto: Privat.

Att arbeta som lärarutbildare ställer allt högre krav på att kunna behärska olika digitala verktyg i sitt arbete. Det gäller inte bara administrationen kring kursutbud och olika elevaktiviteter – utan även att kunna använda verktyg som är viktiga stöd i undervisningen.

Vi som jobbar inom lärarutbildningen måste hänga med i den tekniska utveckling som sker runt om oss, annars kan vi inte föra vidare viktig kunskap till framtidens lärare. Det bidrar också till en professionell och konkurrenskraftig lärarutbildning.

Innan man lärt sig att behärska tekniken kan det kännas svårt och motigt, vi vet! Men om man bara ger sig lite tid att "förstå hur det fungerar" – så kommer det att spara dig både tid och göra det roligare att få saker gjort. Syftet med träffarna är att vi tillsammans ska höja institutionens digitala kompetens, inspirera och lära av varandra – och göra det enklare att avsätta tid för att lära sig.

Program och inplanerade träffar till hösten

• Presentation av tre olika exempel (45 min)
  • Öppen verkstad (2 tim 45 min)

För att göra träffarna så matnyttiga som möjligt är det bra om så många som möjligt hör av sig med saker de skulle vilja visa, eller lära sig om. Tanken är att vi både ska kunna bidra med att hjälpa andra, och få hjälp av dem som kan. Tillsammans blir vi duktiga!

Anmäl dig till Ola

Ola Palm skickar ut en kallelse till alla på e-postlistan för lärare. Alla andra som vill vara med kan kontakta Ola via e-post: ola.palm@su.se.

Höstens träffar

Datum Tid Innehåll Plats
28 augusti 13.15-16.45 - Använda iPads som resurser i undervisningen
- Inspera - vilka möjligheter finns i Inspera vid provkonstruktion
- Korrekturläsa och översätta text med hjälp av AI
- Uppdatera Athena effektivt
E376
23 oktober 13.15-16.45 Ej bestämt ännu, hör av dig om du vill visa eller veta mer om något     E262
4 december 13.15-16.45 Ej bestämt ännu, hör av dig om du vill visa eller veta mer om något     E376

Några röster från nöjda deltagare

Ylva Sandberg
Ylva Sandberg. Foto: Privat.

Ylva Sandberg

"Det bästa är att upplägget med träffarna är fokuserade, samtidigt som de är opretentiösa.
Träffarna är också ett socialt möte som kan bidra till nya eller fördjupade samarbeten för dem som deltar. Det är lärorikt och kul att vara där!"

Kicki Skog.
Kicki Skog. Foto: Privat.

Kicki Skog

"Jag tycker det är bra att träffarna bygger på de behov som var och en har, men även att man kan få inspiration att pröva nya verktyg. Det blir avdramatiserat och lekfullt (om man vill).

Jag ser det som ett tillfälle att utforska och vara kreativ. Ofta tar jag mig inte den tiden på egen hand, men här blir man peppad att göra det."

Abdel Seidouvy
Abdel Seidouvy. Foto: Privat.

Abdel Seidouvy

"Det bästa med träffarna är att de erbjuder en kombination av både generell och anpassad hjälp. Jag har just avslutat den första delen av Inspera, och tack vare stödet jag fått kan jag nu både skapa digitala prov och genomföra bedömningar i systemet.

Dessutom har jag fått möjlighet att verkligen fokusera på digitaliseringsinslagen i mina kurser. Det har varit oerhört värdefullt, särskilt när det gäller arbetet i Athena. Att dela erfarenheter med andra i samma situation ger en trygghet, skapar en känsla av samhörighet och stärker mig i mitt arbete."