Astronomikonst på Liljevalchs

Göran Östlin, professor vid Institutionen för astronomi vid Stockholms universitet, samarbetar med konstnären Cecilia Ömalm i utställningen "Stockholms Kosmologi" på Liljevalchs konsthall i sommar.

"Stockholms kosmologi" kommer att hållas på Liljevalchs konsthall i Stockholm från den 14 juni till den 18 augusti. Göran Östlin, professor vid Institutionen för astronomi, och konstnären Cecilia Ömalm har samarbetat för att kombinera konst och vetenskap som en del av utställningen. De har tillsammans arbetat med metoden cyanotypi, en kameralös fotografiteknik uppfunnen av astronomen John Herschel 1842. De slutliga produkterna syftar till att visualisera universum som Herschel kunde ha sett det.

Konstverk från utställningen “Stockholms Kosmologi” vid Liljevalchs konsthall. Bild: Cecilia Ömalm/Göran Östlin.

Göran Östlin och Cecilia Ömalm kommer att vara på Liljevalchs konsthall den 14 juni från kl. 12:00 till 16:00 för att presentera sitt arbete. Göran kommer även att finnas tillgänglig den 15 och 16 juni från kl. 12:00 till 15:00 för att svara på frågor om konstverken och vetenskapen bakom dem.

Cyanotypimetoden är ett sätt att ta fotografier utan kamera. Processen innebär att man skapar en ljuskänslig emulsion genom att blanda två järnsalter och applicera det på bomullspapper. Genom att exponera emulsionen för ultraviolett och blått ljus framställs ett blåfärgat bildnegativ på papperet. Denna metod utvecklades av Sir John Herschel 1842.

Du kan hitta mer information om utställningen här: