Forskarpresentation: Jorrit Leenarts

Idag presenterar vi Jorrit Leenaarts, Professor för institutet för solfysik.

Vad är ditt intresseområde?

Jag studerar solens atmosfär med hjälp av en kombination av observationer och numeriska modeller.

Kan du beskriva ditt nuvarande projekt på ett enkelt sätt?

Jag är professor vid institutet för solfysik, som driver det svenska solteleskopet. Min huvudsakliga uppgift just nu är att uppgradera de vetenskapliga instrumenten på teleskopet så att de kan observera en större del av solen med en minskad mängd brus.

Vilka förväntningar och/eller utmaningar finns det för framtiden?

Den huvudsakliga utmaningen vi har är att mäta det magnetiska fältet i solens atmosfär. För detta behöver vi mycket precisa mätningar av polarisationen av ljuset som sänds ut av solen. Att uppnå den nödvändiga precisionen är utmanande eftersom alla komponenter i teleskopet och instrumenten introducerar falsk polarisation. Vi måste mäta och korrigera för det så att vi kan se den faktiska polarisationen av solljuset.

Vilken del av din forskning tycker du är mest spännande?

Att formulera frågor som ingen har ställt tidigare och sedan hitta svaret på den frågan.

Har du några råd för blivande astronomer som är intresserade av ditt expertområde?

Astronomi är tillämpad fysik. Fokusera på att studera fysik och matematik. Om du är bra på det blir det enkelt att lära sig hur du tillämpar dina kunskaper på solens atmosfär.

Jorrit bredvid öppningen på svenska solteleskopet
Jorrit Leenaarts framför det svenska solteleskopet vid Roque de los Muchachos-observatoriet på La Palma.Bild: Jorrit Leenarts