Karin Lind tilldelas Strömer-Ferrnerska belöningen 2023 av Kungliga Vetenskapsakademien

Karin Lind, universitetslektor på Institutionen för astronomi, har fått Strömer-Ferrnerska belöningen 2023, utdelat av Kungliga Vetenskapsakademien. Strömer-Ferrnerska belöningen utdelas till svenska medborgare som utfört framstående vetenskapligt arbete inom matematik, astronomi eller rymdvetenskap.

Motiveringen lyder: “för världsledande forskning inom stjärnspektroskopi för att undersöka Vintergatans historia”.

Karins forskning handlar om att observera och analysera stjärnljus. Genom att analysera stjärnspektra så kan vi lära oss om stjärnor och stjärnpopulationer, men också om planeter, galaxer, och hur stjärnor driver den kosmiska anrikningen av kemiska element från den Stora Smällen fram till idag.

Vetenskapsakademins offentliggörande