Stockholms centrum för globalt samarbete

Nytt tvärvetenskapligt excellenscentrum för forskning om globalt samarbete i startgroparna.

Stockholms centrum för globalt samarbete (SCGG) är ett nyetablerat excellenscentrum med stöd från Vetenskapsrådet. Fem olika institutioner, varav Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer är en av dessa, samlas i centrumet med ett fyrtiotal forskare och doktorander inom olika discipliner.

SCGG samarbetar med flera av världens ledande miljöer för forskning om globalt samarbete.

Från centrets webbplats: Stockholms centrum för globalt samarbete är förlagt vid Stockholms universitet och erbjuder internationellt ledande forskning om globalt samarbete inom samhällsvetenskap, humaniora och juridik. Centrumet integrerar forskning, doktorandutbildning och samverkan med det omgivande samhället inom en gemensam ram. Det är norra Europas första centrum för studiet av globalt samarbete.

En av initiativtagarna och co-director vid centret är Lisa Dellmuth, professor i internationella relationer:
-Jag känner mycket energi och entusiasm bland forskare inom centrumet.

Excellensinitiativet möjliggör att vi kan samla kompetens från olika discipliner inom forskningen om globalt samarbete.

Vi kan även erbjuda och samfinansiera olika former av evenemang såsom föreläsningar, workshops och seminarier. Under de kommande åren kommer vi även att fördjupa och förnya olika samarbeten, både i omgivande samhälle och akademi, med ny kraft.

Läs mer om Stockholms centrum för globalt samarbete här!