Disputation: Hedda Jansson

Disputation

Datum: onsdag 10 maj 2023

Tid: 10.00 – 13.00

Plats: Södra husen, Hus D, Hörsal 9, Universitetsvägen 10

Onsdagen den 10 maj försvarar religionshistorikern Hedda Jansson sin avhandling "Solbadets Buddha. Buddhism och teosofi i Ellen Keys Livstro".

Opponent: Professor Henrik Bogdan (Göteborgs universitet)

Betygsnämnd: Professor Claudia Lindén (Södertörns Högskola), professor Simon Sorgenfrei (Södertörns Högskola), docent Henrik Johansson (Universitetet i Tromsö), docent Niklas Foxeus (suppleant, Stockholms universitet) och professor Susanne Olsson (ordförande, Stockholms universitet)

 

Ur inledningen

Hedda Jansson. Foto: Samtidskultur.

När Ellen Key (1849 – 1926) lät bygga villa Strand på Ombergs södra sluttning i Östergötland var hennes avsikt att för samtida och framtida besökare förmedla sin livsåskådning som hon kallade Livstro. Huset, som bland annat inspirerats av jugendstilen och av ideal från Arts and Crafts-rörelsen, kom att inrymma både släktgods från barndomshemmet Sundsholms herrgård utanför Västervik, reseminnen från Italien och övriga Europa, men framför allt symboler och detaljer, som illustrerade Keys andliga övertygelse, hennes Livstro.

En av symbolerna, som fick en särskilt framträdande plats, var en liten dörrknackare i form av en buddha, som hängdes upp på insidan av dörren till den inbyggda balkongen, Solbadet. Buddhafiguren, som skulle påminna om balkongens syfte – ett rum för kontemplation och meditation – är slank, med benen korsade i padmasana, eller lotusställning, händerna i knät i dhyani mudra. Den är tillverkad i brons, sliten och nött. Under dörrknackaren finns en solsymbol målad på dörren. Solbilden återfinns i Keys opublicerade anteckningsbok från 1910, ”I flera år samlade praktiska ting för stuga och trädgård”, och är ett av flera motiv som skulle avbildas på dörrar i huset. I anteckningarna har hon även angivit ett ord från Upanishaderna, ”tat twam asi”, möjligen som idé till ett visdomsord på väggen och i entréhallen lät hon måla svastikor jämte ord av Goethe och Thorild.

Detaljerna, som Key inkluderade i huset och som skulle symbolisera hennes religion, hämtades alltså från flera icke-kristna traditioner, särskilt så kallade ”österländska”, i första hand buddhism och teosofi. Föreliggande avhandlingsarbete är en undersökning av orsakerna till Ellen Keys intresse för dessa traditioner och hur det kom sig att de var av sådan vikt att symbolerna till och med fick pryda Strands väggar och dörrar.

Ellen Key, målning av Ejnar Nielsen 1907. Foto: Nationalmuseum.

Till avhandlingen i DiVA

Presentation av Hedda Jansson

Solbadets Buddha: Buddhism och teosofi i Ellen Keys Livstro - spikblad (144 Kb)