Bokmässan: Markus Idvall pratar om Sveriges humanitära insats 1945

ERG:s professor i etnologi Markus Idvall medverkar på bokmässan i Göteborg den 29/9 för att tillsammans med Britta Zetterström Geschwind, fil. dr i etnologi vid Lunds universitet, prata utifrån deras nya bok "Den medicinska spärren".

Markus Idvall. Foto: Rickard Kilström.

Efter krigsslutet 1945 deltog Sverige i en viktig humanitär insats, UNRRA-aktionen. I den erbjöds drygt 9 000 överlevande från tyska koncentrationsläger vård och rehabilitering i vårt land. I en ny bok av Idvall och Zetterström Geschwind (tillsammans med Fredrik Nilsson) skildras det komplexa arbete som utfördes i en särskild medicinsk gränskontroll, den så kallade medicinska spärren, samtidigt som den ger röst åt de som passerade spärren.

Evenemanget äger rum på Forskartorget den 29 september mellan kl 17.05–17.20. Arrangör är Lunds universitet.

Forskartorgets program

Se livesändning från evenemanget här