Efterlängtat textinternat i Visby

Den 13 februari åkte ERG:s etnologidoktorander Ebba Vikdahl och Lenita Kefala till Visby för det årliga nationella textinternatet. "Som vi sett fram emot det efter flera års pandemi-uppehåll!"

Från institutionen deltog även handledarna Lotten Gustafsson Reinius och Maria Bäckman, men det nationella internatet på campus Gotland samlade också doktorander och seniora forskare från Södertörns högskola, Uppsala universitet, Umeå universitet, Lunds universitet och Åbo akademi.

Glada deltagare på textinternat i Visby. Fotograf okänd.

Syftet med det återkommande internatet är att handledare och doktorander från hela Sverige ska kunna kommentera och diskutera doktorandernas avhandlingsarbeten. Här ges tillfälle att titta närmare på avhandlingsprojektens nålsögon och utmaningar, samt att nätverka och låta sig inspireras av den breda kompetens som finns inom etnologin.

Under de tre dagar som evenemanget varade fördjupade sig deltagarna i en bred flora av ämnen: ödehus, fosterdiagnostik, bastuklubbar, hållbarhet och turism i kulturarv, missnöjda vårdmöten, fritidshem, ståuppkomik, tillfälliga bostäder, andlighet, fritidshem, fossila jordbruk och läkemedel ur barns perspektiv.