ERG medverkar i två nya forskarskolor

ERG:s forskare har i dagarna beviljats medel från Vetenskapsrådet för att medverka till uppstarten av upp två nya forskarskolor.

Foto: Ingmarie Andersson.

Forskarskolan Genus, humaniora och digital kultur beviljades 20 miljoner kronor från VR och är ett samarbete tillsammans med Uppsala universitet och Södertörns högskola. Skolan har som mål att stärka länkar mellan genusstudier och digital humaniora och att bidra med kunskap om hur genus spelar roll i den sammanlänkade utvecklingen av digitala teknologier och kultur. Institutionen kommer att anta tre doktorander till forskarskolan under 2023.

Forskarskolan i islamologi beviljades 24,8 miljoner kronor från VR och kommer att drivas tillsammans med Linnéuniversitetet, Lunds universitet, Göteborgs universitet, Södertörns högskola, Uppsala universitet och Umeå universitet. Forskarskolans syfte är att utbilda en ny generation islamforskare i Sverige. Medverkande forskare från ERG är professor Susanne Olsson. Institutionen kommer att anta en doktorand till forskarskolan under 2023.

Forskarskola i islamologi

Ny forskarskola i islamologi – viktigt för att hålla kompetensen levande