Fanny Ambjörnsson tilldelas pris för insatser för människor med funktionsvariation

Furuboda pris till minne av Ernst och Ella Skoog är på 20.000 kronor och tilldelas personer som gjort insatser inom folkbildnings- kultur och rehabiliteringsområdena för människor med funktionsvariation.

Fanny Ambjörnsson. Foto: Eva Dalin.

I höstas utkom Fanny Ambjörnsson med boken "Om Nadja" på Norstedts, en personligt hållen essäistisk berättelse om hennes syster som var funktionsnedsatt från födseln och som gick bort 2020.

Att få fördjupa mig i livet runt Nadja och tänka på henne även på arbetstid blev en form av sorgearbete.

Läs en intervju med Fanny Ambjörnsson om boken

Fotnot: Furuboda är en ideell förening som bland annat driver Sveriges största folkhögskola för personer med flerfunktionsnedsättningar, Furuboda folkhögskola.