Kandidatprogram för museer och kulturarv en av de populäraste kreativa högskoleutbildningarna

I tidningen Magasin K:s mätning av de mest populära kreativa högskoleutbildningarna kniper ERG:s kandidatprogram andraplatsen i kategorin museiutbildningar.

Museer och kulturarv
Foto: Henning Brüllhoff

Tidningen, som produceras på uppdrag av fackförbundet DIK men är fristående, har undersökt söktrycket till höstens utbildningar inom kommunikation, kultur och kreativ sektor, totalt 370 olika program som antagit studenter på högskolenivå. Därefter har de listat tio populäraste utbildningarna inom kategorierna kreativ sektor, kommunikation, bibliotek, kultur och humaniora, arkiv, museum och språk. I museikategorin kommer Kandidatprogram för museer och kulturarv alltså på plats 2, passerat endast av Internationellt masterprogram i curating, med inriktning mot konst, management och juridik, också det vid Stockholms universitet.

Den digitala tidningen Magasin K lanserades i mars 2022 och bevakar arbetslivet i den kreativa sektorn, kultur- och kommunikationsbranschen.

Till artikeln på tidningens webbplats

Läs mer om Kandidatprogram för museer och kulturarv