Athena

Information om lär- och samarbetsplattformen Athena.

Vad är Athena?

Athena är en webbaserad lär- och samarbetsplattform för kurser och pedagogiskt arbete vid Stockholms universitet. Alla utbildningar vid ERG har en egen sajt i Athena.

Mer information om Athena och svar på vanliga frågor

Hur skapas en kurssajt i Athena?

Inför varje termin skapar utbildningsadministratörerna sajter för alla kurser med kurstillfällen. Varje sajt skapas med en standarduppsättning verktyg och en kopia av föregående termins struktur av planeringar (utan innehåll i kolumnen ”resurser och aktiviteter”). Resurserna kursplan, litteraturlista och schema läggs in av utbildningsadministratören i planeringen ”Kursinformation”. Slutligen läggs kursansvarig/delkursansvarig lärare in på respektive kurs.

Därefter ansvarar kursansvarig/delkursansvarig lärare  för att lägga till övriga undervisande lärare samt kopiera över resurser från föregående termin, alternativt lägga till nya resurser till planeringarna samt justera texterna i ”Beskrivning” så att de stämmer överens med terminens upplägg och kursens behov. Kursansvariga och delkursansvariga lärare ansvarar för innehållet och ordningen på sina respektive sajter. Lathund för kopiering av innehåll från kurssidor i Athena finns på den gemensamma servern (X:\Lathundar - system\Athena).

Hur får jag tillgång till Athena?

För tillgång till Athena krävs att du är tillagd på aktuell Athena-sajt. Du loggar sedan in genom logga in med ditt universitetskonto på athena.itslearning.com. Om du inte har ett universitetskonto kan du bli tilldelad ett gästkonto. För hjälp med gästkonto, vänligen kontakta någon av ERG:s kursadministratörer.

Problem eller frågor?

Har du frågor om Athena kontakta din kursadministratör. För problem med Athena och felanmälan, vänligen kontakta universitetets IT-support.

På denna sida