Kommunikationstjänster

Information om tillgängliga kommunikationstjänster vid ERG.

Foto: Thomas Ulrich / Pixabay
Foto: Thomas Ulrich / Pixabay

Vill du sprida information om en publikation, en kurs eller ett evenemang? Behöver du hjälp med att målgruppsanpassa en text som inte riktar sig till andra forskare? Eller letar du kanske efter en översättare? Här finner du information om vilken kommunikationshjälp som finns att få på institutionen och på universitetet i stort.

Sprida information om publikation/forskningsresultat/forskningsmedel

Kontakta kommunikatören på institutionen. Hen publicerar en webbartikel på vår egen webb, samt sprider informationen vidare via Facebook och Twitter. Vi har tre FB-sidor (med sammanlagt över 2100 följare) och en bra bit över 300 följare på Twitter (däribland forskare, andra institutioner och lärosäten, journalister, myndigheter och muséer). Dessutom retweetas vi ofta av SU som i sin tur har över 14.000 följare. Kommunikatören kan även göra utskick på e-postlistor om så önskas.

Underlag
För att kunna skapa ett bra informationsmaterial behövs ett bra underlag. Det kan exempelvis röra sig om en baksidestext, ett abstract, ett bokomslag, en länk till en webbsida, en ansökningstext eller liknande.

Framförhållning
Under de mest aktiva delarna av terminerna behöver kommunikatören få in ditt underlag cirka en vecka i förväg. Under lugnare perioder behövs inte lika lång framförhållning.

Sprida information om utbildning

Kontakta kommunikatören på institutionen. Hen publicerar en webbartikel på vår egen webb, samt sprider informationen vidare via Facebook och Twitter. Vi har tre FB-sidor (med sammanlagt över 2100 följare) och över 300 följare på Twitter (däribland forskare, andra institutioner och lärosäten, journalister, myndigheter och muséer). Dessutom retweetas vi ofta av SU som i sin tur har över 14.000 följare. Kommunikatören kan även göra utskick på e-postlistor och en poster (eller annan trycksak) om så önskas.

Underlag
Lämna gärna in kursbeskrivning, kursplan och önskemål om bildmotiv. Om du har ytterligare material får du gärna lämna in det också. Ju utförligare underlag, desto bättre förutsättningar har kommunikatören att skapa en intresseväckande artikel.

Framförhållning
Ansökningsperioderna är 15 sep-15 okt och 15 mars-15 april. Vänligen observera att ett informationsmaterial om en utbildning får mycket mindre effekt och spridning utanför dessa perioder. Under de mest aktiva delarna av terminerna behöver kommunikatören få in ditt underlag minst en vecka i förväg. Under lugnare perioder krävs inte lika lång framförhållning.

Sprida information om medverkan i media

Kontakta kommunikatören på institutionen. Hen publicerar en webbartikel på vår egen webb, samt sprider informationen vidare via Facebook och Twitter. Vi har tre FB-sidor (med sammanlagt över 2100 följare) och över 300 följare på Twitter (däribland forskare, andra institutioner och lärosäten, journalister, myndigheter och muséer). Dessutom retweetas vi ofta av SU som i sin tur har över 14.000 följare.

Underlag
Förslagsvis en länk till en webbsida eller en beskrivning av när och var framträdandet äger/ägde rum. Ju utförligare underlag, desto bättre förutsättningar har kommunikatören att skapa en intresseväckande artikel.

Framförhållning
Om möjligt får du gärna höra av dig i god tid innan framträdandet så att vi kan flagga för det. Men även i efterhand kan det vara värt att uppmärksamma. Under de mest aktiva delarna av terminerna behöver vi få in ditt underlag cirka en vecka i förväg. Under lugnare perioder krävs inte lika lång framförhållning.

Sprida information om evenemang

Kontakta kommunikatören på institutionen. Hen publicerar en evenemangsartikel på vår egen webb, samt sprider informationen vidare via Facebook och Twitter. Vi har tre FB-sidor (med sammanlagt över 2100 följare) och över 300 följare på Twitter (däribland forskare, andra institutioner och lärosäten, journalister, myndigheter och muséer). Dessutom retweetas vi ofta av SU som i sin tur har över 14.000 följare.

En evenemangsartikel blir extra synlig när datumet i fråga närmar sig. Då syns artikeln i våra egna evenemangsköer, samt (om så önskas) i evenemangsköer på SU:s, fakultetens och områdets webbplatser. Kommunikatören kan även skapa en poster om så önskas.

Underlag
Information om talare, rubrik, tid och plats är grundläggande, men ytterligare information om evenemangets innehåll och primära målgrupp är önskvärt. Även önskemål om bildmotiv får gärna lämnas. Ju utförligare underlag, desto bättre förutsättningar har kommunikatören att skapa en intresseväckande artikel/poster.

Framförhållning
Marknadsföringen av ett evenemang kan med fördel inledas flera månader innan det äger rum. Hör gärna av dig till kommunikatören så fort du har tillräckliga uppgifter för att överlämna ett underlag. Under de mest aktiva delarna av terminerna behöver kommunikatören få in ditt underlag minst en vecka i förväg för att hinna sprida informationen ordentligt.

Produktion av trycksak

Kontakta kommunikatören på institutionen. Hen skapar en poster/flyer/broschyr/brev/inbjudan utifrån dina önskemål.

Visitkort designar och beställer du själv med hjälp av produktionsverktyget på SU:s webb. Där kan du som är intresserad även skapa din egen poster/trycksak.

Underlag
För att kommunikatören ska kunna skapa ett så bra informationsmaterial som möjligt behövs ett underlag från dig. Ju utförligare underlag, desto bättre förutsättningar har kommunikatören att skapa en bra och funktionell trycksak. Tänk på att trycksaker är tidskrävande och relativt dyra att producera. Se därför till att ditt underlag är ordentligt korrekturläst innan du ger klartecken för beställning av tryck.

Framförhållning
Trycksaker av bra kvalitet tar lång tid att producera. Under de mest aktiva delarna av terminerna behöver kommunikatören få in ditt underlag minst en månad i förväg (vid tryck på externt tryckeri), alternativt två veckor i förväg vid utskrift på institutionens egna skrivare.

Textbearbetning

Kommunikatören vid institutionen kan exempelvis hjälpa dig att se över dispositionen av en text, öka läsbarheten i en artikel, skapa en sammanfattning av en längre text eller målgruppsanpassa en text som inte riktar sig till andra forskare.

Framförhållning
Textredigering är tidskrävande. Hör av dig i god tid.

Översättning

Översättning vid universitetet är en upphandlad tjänst. Kontakta kommunikatören för att höra vilken/vilka översättare du får använda dig av. Kommunikatören kan även hålla i all kontakt med översättaren och förmedla den färdiga översättningen till dig.

Pressmeddelande

För hjälp med utskick av pressmeddelanden rekommenderar vi att du kontaktar SU:s pressavdelning. För hjälp med själva formuleringen av pressmeddelandet kan du även kontakta institutionens kommunikatör.

Filmproduktion

Institutionen har små resurser för produktion av rörlig bild, men kan i undantagsfall göra det. Kontakta kommunikatören för att höra mer om förutsättningarna.

För mer storskalig produktion av film och rörlig bild, vänligen se information på SU:s webb.

Fotografering

Institutionen förfogar över en systemkamera och kommunikatören kan anlitas för enklare fotograferingsuppdrag på arbetstid.

För mer professionell fotografering, se information på SU:s webb.

På denna sida