Vi söker en doktorand i folkhälsovetenskap

Institutionen för folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet utlyser en doktorandtjänst i folkhälsovetenskap. Sista ansökningsdag för tjänsten är 2024-10-15.

En manlig och en kvinnlig student på en av terrasserna på Campus Albano, Stockholms universitet
Foto: Jens Olof Lasthein

Institutionen för folkhälsovetenskap är en institution vid Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Stockholms universitet med omkring 70 anställda. Vi erbjuder en tvärvetenskaplig och internationellt framstående forskningsmiljö. Vid institutionen finns två centrumbildningar: Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS) samt Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning (SoRAD). Vi bedriver även utbildning i folkhälsovetenskap på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

Om tjänsten

Vi söker nu en doktorand till ett projekt syftar till att undersöka hälsorelaterade ojämlikheter kopplade till funktionsnedsättning med hjälp av svenska registerdata. Projektet kommer att anta ett brett perspektiv på funktionsnedsättning och hälsorelaterade ojämlikheter över livsloppet samt mellan generationer.

Doktorandprojektet ger en unik möjlighet att studera hälsorelaterade ojämlikheter kopplade till funktionsnedsättning inom det svenska social- och hälsovårdssystemet, och att arbeta i en tvärvetenskaplig miljö med djup förankring inom forskning om hälsorelaterade ojämlikheter. På sikt kommer doktorandprojektet att bidra till utvecklingen av policies och praktik som förbättrar hälsan för personer med funktionsnedsättningar.

Doktorandens avhandlingsarbete kommer att bedrivas inom ramen för ett eller flera av dessa pågående forskningsprojekt vid Institutionen för folkhälsovetenskap:

Cancerscreening, stadium vid diagnos och överlevnad bland personer med funktionsnedsättning: Bevis från svenska nationella register (CANDIS).
Negativ särbehandling och diskriminering inom mödravård bland kvinnor med minoritetsstatus (MISMATCH).
Förbisedda barn i behov (ORCHID): En studie om utveckling och välbefinnande hos barn till föräldrar med funktionsnedsättning.

Dessa forskningsprojekt kan stödja doktorandprojektet i att förstå hälsorelaterade ojämlikheter kopplade till funktionsnedsättning inom områdena cancer, mödravård och barns hälsa. Projekten erbjuder möjligheter att undersöka möjliga mekanismer som kopplar funktionsnedsättning till hälsa, inklusive socioekonomiska och psykosociala faktorer, tillgång till och kvalitet på vård, samt sociala och hälsopolitiska aspekter.

Mer information om tjänsten

Mer information om doktorandtjänsten, såsom behörighetskrav, antagningsordning och ansökningsvillkor på Stockholms universitets webbsida för lediga jobb.

Sista ansökningsdag för tjänsten är 2024-10-15.

Välkommen med din ansökan!