Geovetenskapens hus historia

Institutionen för geologiska vetenskaper finns här tillsammans med Institutionen för naturgeografi, Institutionen för miljövetenskap och analytisk kemi, samt Kulturgeografiska institutionen.

Air view of the geoscience buiilding at Stockholm University during the autumn
Foto: Sören Andersson

Geovetenskapens hus, som totalt omfattar 25 500 kvadratmeter, är ritat av Nyréns arkitektkontor i Stockholm med Snorre Lindquist som ansvarig arkitekt efter planutredningar och programskisser av Anders Pyk och Dag Cavallius. Det invigdes 1997. Byggnaden består av en platsgjuten betongstomme med bärande stålpelare. Totalt består byggnaden av fem huskroppar och tre lameller (innehållande arbetsrum och laboratorielokaler) med fasader av betong, zinkplåt och grönmålat trä, samt två solfjädersformade volymer (med hörsalar, mindre lärosalar och uppehållsrum) som är klädda med grönmålad, liggande panel med utskjutande lister.

De tre arkitekterna Snorre Lindquist, Anders Pyk och Dag Cavallius tilldelades Betongelementföreningens arkitekturpris 1998 för sitt arbete med Geovetenskapens hus.

Map over Stockholm

Huvuddelen av Stockholms universitet finns i området Frescati, som sträcker sig från Bergianska trädgården i norr till Sveaplan i söder. Det är beläget mitt i världens första nationalstadspark och området karaktäriseras av vacker natur, intressant arkitektur och modern konst.

Hitta på campus

På denna sida