Geologisk forskning och dess samhällsrelevans

A1 sida där det står "Välkomna!"

Det övergripande syftet är att ge eleverna forskningsanknytning. Eleverna fick tre föreläsningar som exemplifierar hur naturvetenskapliga metoder används inom geologisk forskning. De fick ta del av aktuella forskningsresultat och slutsatser. Syftet var att ge eleverna en fördjupad bild av geologisk forskning och dess samhällsrelevans.

  • Hydrochemical changes in groundwater and mineralization sequence along fractures from the Húsavík-Flatey fault, Northern Iceland | Niklas Wästeby
  • Holocene paleodust deposition in raised peatbogs in south-central Sweden | Jenny Sjöström
  • Sedimentary signatures from ice sheet decay and sea level rise | Henrik Swärd

Henrik Swärd tog sin lic på IGV via lärarskolan och disputerade i Marin geologi våren 2018 på Institutionen för Geologiska vetenskaper. Han undervisar i kemi, geografi och matematik på P A Fogelströms gymnasium.

Niklas har forskat (och tagit sin lic) på IGV via lärarskolan. Han är lektor på P A Fogelströms gymnasium och undervisar i kemi, geografi och naturkunskap.

Jenny Sjöström är doktorand på IGV och skrev sammanfatningen av dagen.

grupp elever sittande och stående utaför nordenskiöldsalen på geohuset, stockholm univerisitet
Foto: Niklas Wästeby
fullsatt nordenskiöldsalen, stockholm universitet
Foto: Niklas Wästeby
Niklas Wästeby framför filmduk och föreläser, nordenskiöldsalen, stockholm universitet
Niklas Wästeby föreläser om "Hydrochemical changes in groundwater and mineralization sequence along fractures from the Húsavík-Flatey fault, Northern Iceland". Foto: Jenny Sjöström
Jenny Sjöström framför filmduken och föreläser, nordenskiöldsalen, stockholm universitet
Foto: Niklas Wästeby
Henrik Swärd står framför en stor filmduk och föreläser, nordenskiöldsalen, stockholm universitet
Foto: Niklas Wästeby

 

På denna sida