Helen Coxall, professor i marin mikropaleontologi

Helen är kursansvarig för två kurser på grundnivå: Kritiska händelser i Jordens och livets utveckling och Paleoceanografi och maringeologi.

Helen tar en selfi på en privatbåt i Stockholms skärgård

Jag älskade vetenskap i skolan men visste inte vilket område jag skulle fokusera på på universitetsnivå. Medicin? Biokemi? Miljövetenskap? Kemi?
Geologiska vetenskaper är i stort sett den perfekta blandningen av biologi, kemi, fysik och miljövetenskap som hjälper oss att ta itu med och förklara allt naturligt som vi ser omkring oss, varför berg, hav och skogar är där de är, varför vissa länder är rika på mineralrikedom och har bra jordbruksmark, medan andra inte har det, hur de olika länderna fick den karakteristiska flora och fauna som vi känner till. Det ger en långsiktig historia, hur de har och kan förändras och låter oss därför förutsäga vad som kommer att hända i framtiden. Till slut valde jag maringeologi när jag upptäckte att djuphavet innehåller det bästa och mest kontinuerliga arkivet (lerlager) för att studera de tidigare klimatförändringsmönstren och till och med hur organismer utvecklas eller utrotas som svar på klimat och havsförändringar. De flesta vet inte att de dolda lerlagren i havets botten innehåller alla dessa hemligheter.

– Jorden är vårt hem. Det finns ingen andra planet vi kan fly till om livet på jorden blir för svårt. Jorden kan verka vidsträckt och robust men vad du lär dig av att studera dess geologiska historia är att dess olika havs-, is-, klimat- och biologiska system, som vi är beroende av för mat, jobb och säkra platser att bo på, är ömtåliga. Från det geologiska registeret (stenar, sediment och fossiler) kan vi se att alla dessa system har tidigare förändrats radikalt och de kommer att förändras igen när människor fortsätter att störa dem. Vi måste veta vilka de mest utsatta systemen är för klimat och miljö och vilka mänskliga aktiviteter som orsakar mest skada. Politiker måste lyssna på detta. Från en mycket praktisk synvinkel behöver vi också veta om de fysiska egenskaperna hos berget och sedimentet under våra fötter eftersom människor använder detta för att utvinna råvaror (metallmalmer, sand, grus, sten för byggnad, kemikalier för industri och mat , etc.), för att bygga på, gräva i för att begrava vårt avfall och bygga teknologiska strukturer i (t.ex. vägar, kraftgenererande infrastruktur).

Vad kan studenterna arbeta med när de har gått ut utbildningen?

Miljökonsult för kartläggning av berg- och underprover för byggindustrin, mineralutvinningsindustrin/gruvdrift; offshore-sedimentmätningsindustri; museumssamlingar; rådgivande roll för klimat-/miljösektorn.

På denna sida