Andrea Kollnitz ny professor i konstvetenskap

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Andrea Kollnitz som av rektor har befordrats till professor i konstvetenskap vid Stockholms universitet.

Andrea Kollnitz sitter framför en bokhylla. Hon ler.
Andrea Kollnitz.

Andrea Kollnitz forskning rör sig inom områdena modern och samtida konst, performativitet och visuell kultur. Hon forskar på konst och nationalism, konst- och modediskurer under tidigt 1900-tal, det nordiska avantgardet ur transnationella perspektiv, den avantgardistiska konstnärsrollen, konstnärers själviscensättning, kopplingar mellan mode och konst under modernismen, modefotografi och modebild.

Hon disputerade vid Stockholms universitet 2008 med avhandlingen Konstens nationella identitet. Om tysk och österrikisk modernism i svensk konstkritik 1908-1934.

Andrea Kollnitz undervisar i konstvetenskap på alla nivåer vid institutionen. Hon är ämnesansvarig för konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.

Mer om Andrea Kollnitz forskning