Biografi om Tove Jansson nu i USA

Biografin Tove Jansson. Life, Art, Words av Boel Westin har nu utkommit i USA på University of Minnesota Press.

Bokomslag till Tove Jansson. Life, Art, Words. Foto på Boel Westin
Tove Jansson. Life, Art, Words ges nu ut i USA.

Boken, som kom på svenska 2007 med titeln Tove Jansson. Ord, bild, liv, har nu getts ut i sju länder, på sex språk. I biografin behandlar Boel Westin Tove Janssons omfattande repertoar från måleri och tecknarkonst till bilderböcker, muminböcker, romaner och noveller.

Boel Westin är professor emeritus i litteraturvetenskap, 1998–2018 särskilt barn- och ungdomslitteratur. Hon har forskat på litterära och konstnärliga gränsöverskridningar och har skrivit om Lewis Carroll, bilderböcker, flickböcker samt utforskat sagans betydelse inom litteraturen. Boel Westin är ordförande i juryn för Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA).

Mer om hennes forskning