”Därför blir så många förförda av ’Avatar’”

Anna Jörngården, docent i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, skriver Under strecket i Svenska Dagbladet.

Målning som föreställer Tahitiskt landskap av Paul Gauguin
Tahitiskt landskap av Paul Gauguin (1848–1903). Minneapolis Institute of Art. Public Domain / Wikimedia Commons.

Hon skriver utifrån Avatar-filmerna om skildringen av en idyll som den moderna människan håller på att förstöra för tankarna till Paul Gauguins motsägelsefulla primitivism.

Läs understreckaren här:

Svenska Dagbladets hemsida (för prenumeranter)

Mediearkivet (för universitetets personal och studenter)

Anna Jörngården
Anna Jörngården.

Anna Jörngården är docent och biträdande lektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar främst på hur litteratur engagerar sig känslomässigt i frågor om tid och rum, från 1800-tal till nutid. Jörngården sysslar både med skandinavisk litteratur och med världslitteratur skriven på engelska, spanska och franska, med ett särskilt intresse för latinamerikansk och karibisk litteratur.

Mer om hennes forskning