Dirk Gindt föreläste i London om samisk scenkonst

Dirk Gindt, professor i teatervetenskap vid Stockholms universitet, presenterade sin forskning vid en gästföreläsning på University of London den 8 mars. Nu finns en inspelning av den tillgänglig för alla online.

Tegelbyggnad i storstad.
ArtsOne building, Queen Mary University of London. Foto: David Smith

Presentationen heter “A Theatrical Truth and Reconciliation Commission: The Decolonial Labour of Contemporary Sámi performance”. Dirk Gindt pratade utifrån sitt projekt om samisk scenkonst, Cirkulära performancekulturer.

Den ägde rum onsdag den 8 mars och kommer att ligga kvar på nätet i en månad, alltså till den 9 april.

Till föreläsningen

Evenemanget är del av QUORUM, som är en seminarieserie på Department of Drama, Queen Mary, University of London.

Mer om serien på QUORUMs hemsida

Registrera dig och se föreläsningen via Eventbrite

Om Dirk Gindt

Dirk Gindt

Dirk Gindt är professor i teatervetenskap och forskningsansvarig i samma ämne vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar bland annat om queer teater och performance, samtida och från efterkrigstiden, ur ett internationellt och interkulturellt perspektiv.

Mer om Dirk Gindts forskning

Mer läsning