Dirk Gindt på Hangö teaterträff

Dirk Gindt, professor i teatervetenskap, håller kursen ”Publikens kroppar och känslor – en introduktion till performancestudier” vid scenkonstfestivalen Hangö teaterträff i Finland den 6–9 juni.

Staden Hangö
Hangö. Foto: Viktor Karasev / Mostphotos

Kursen är ett samarbete mellan föreningen ”LUST – långsiktig utveckling av svenskspråkig teater” och Helsingfors universitet.

I kursen varvas föreställningsbesök med analytiska diskussioner och kontextualiserande föreläsningar. Kursen ger en introduktion till performancestudier som ett akademiskt forskningsfält och en scenkonstnärlig verksamhet. Kursen, som arbetar med en breddad förståelse av teater, scenkonst och performance, introducerar några centrala begrepp och figurer inom performancestudier. Uppmärksamhet ägnas också åt performancestudiers tvärvetenskapliga samspel med antropologi, performancekonst och genusvetenskap. Särskilt fokus läggs på publikens känslomässiga upplevelse av en scenkonstnärlig händelse och hur denna upplevelse präglas av kropp och kontext.

Dirk Gindt har fått stöttning av Kulturfonden för Sverige och Finland för utbytet med ett resestipendium.

Dirk Gindt
Foto: Henrik Bengtsson, Memoria Photo

Om Dirk Gindt

Dirk Gindt är professor i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar bland annat på queer teater och performance, samtida och från efterkrigstiden, ur ett internationellt och interkulturellt perspektiv.

Dirk Gindt är forskningsansvarig för teatervetenskap vid institutionen.

Mer om hans forskning