Elin Kanhov får Bernadotteprogrammets stipendium

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Elin Kanhov, doktorand i musikvetenskap, som utsetts till mottagare av Bernadotteprogrammets stipendium 2023.

Elin Kanhov
Elin Kanhov. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Hon får det för sitt forskningsprojekt Vad kan musik göra för miljön? En studie över tre verk av nutida svenska tonsättare som genom musik och ekopoesi sätter miljö och klimat i fokus.

–Jag ser verkligen fram emot det tvärvetenskapliga formatet då jag kommer att titta på hur tonsättarna använder text och ekopoetiska uttryck i sin musik. När det kommer till ett tema som miljö- och klimatfrågor vore det fruktbart att se på vilka sätt musiken och litteraturen kan samverka, säger, säger Elin Kanhov till Kungl. Musikaliska Akademiens sociala medier.

Priset på 125 000 kronor får hon ta emot tillsammans med de andra stipendiaterna inom Bernadotteprogrammet den 19 april i Kungliga Slottets Bernadottebibliotek.

Bernadotteprogrammet är ett samarbete mellan Kungl. Vitterhetsakademien, Kungl. Musikaliska Akademien, Akademien för de fria konsterna (Konstakademien), Svenska Akademien och Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur. Det syftar till att gagna postdoktorala forskare och yngre konstnärliga utövare genom att i organiserad form erbjuda den breda kompetens som de samverkande akademierna har.

Läs mer på Kungl. Vitterhetsakadmiens hemsida

Elin Kanhov lägger fram sin doktorsavhandling Encounters Between Music and Nature. Transversal Connections in Contemporary Music Analysis den 9 juni.

Mer om hennes forskning