Elina Druker föreläser online vid Astrid Lindgrens Dag

Elina Druker, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, håller föredrag om representation och materialitet i böckerna om Pippi Långstrump på ett öppet symposium vid Lunds universitet den 15 november.

Elina Druker framför en vägg med bokhyllor
Elina Druker. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Konferensen sänds online och har titeln Materiella perspektiv på Astrid Lindgrens författarskap. Den arrangeras av Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet den 15 november kl. 9–16.30. Elina Druker föreläser kl. 10.40–11.10.

Konferenssidan på Lunds universitets hemsida

Om Elina Drukers föreläsning

På titelsidan till Astrid Lindgrens och Ingrid Vang Nymans bilderbok Känner du Pippi Långstrump? (1947) avbildas Pippi liggande på golvet, med blicken vänd mot en liten rektangulär spegel framför henne. Ovanför henne komponeras bokens titel med färgglada bokstäver. Den dynamiska och utåtagerande karaktären framställs här som ovanligt orörlig och stilla, som om hon fortfarande väntade på att berättelsen ska inledas. Att Pippi betraktar sin egen spegelbild är intressant. Spegeln ramar in hennes ansikte, och det är via den som läsaren möter Pippis blick. Spegeln fungerar som en slags mise en abyme, en bild inom en bild, men skapar också ett porträtt av berättelsens huvudperson. Denna paratextuella vinjettbild om Pippi kan därmed även ses som ett sätt att undersöka bildens och det fiktiva verkets status och gränser i en metafiktiv tradition. Med utgångspunkt i teorier av konstvetaren Victor Stoichita och mediehistorikern Bernhard Siegert, kommer jag att diskutera hur Vang Nyman använder sig av inramningar, porträtt och konstverk i sina illustrationer till de olika böckerna om Pippi Långstrump. Jag är intresserad av hur dessa motiv fungerar som paratextuella och självreflektiva signaler och diskuterar hur Vang Nyman här anknyter till en konsthistorisk tradition. Gång på gång framhävs här bildernas beskaffenhet, deras ramar och materialitet, något som väcker frågor om bildskapande och -berättande men också om bokmediets materiella egenskaper, om representation och konst.

Om Elina Druker

Elina Druker är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, särskilt barn- och ungdomslitteratur. Hon har främst ägnat sig åt forskning inom barnlitteratur, modernism och avantgarde med tonvikt på relationer mellan olika medier.

Mer om hennes forskning