Elina Druker föreläser vid Liljevalchs+

Professor Elina Druker talar vid konferensen "13 alfabetsböcker inspirerar" den 11 januari.

Illustration av bokstaven M med en flicka i gul klänning och maskros
©Ottilia Adelborg 1892

Hon kommer att prata om hur ABC-böcker fungerar som en ingång för upplevelser av text och tecken, bilder och litteratur. Och om vad har genren haft för funktion och betydelse under olika tider.

Konferensen arrangeras tillsammans med Läsrörelsen i samband med en utställning om ABC-böcker. De ordnar också workshopar för barn om ämnet.

Läs mer på Liljevalchs hemsida

Det är en inspirations-/fortbildningskonferens om bokstäver och språk arrangeras för pedagoger från förskolor, förskoleklass, år 1 till 3, och bibliotekarier. Den hålls vid Liljevalchs skulpturhall och är öppen för allmänheten.

Programmet för konferensen

Om Elina Druker

Elina Druker framför en vägg med bokhyllor
Elina Druker. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Elina Druker är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, särskilt barn- och ungdomslitteratur. Hon har främst ägnat sig åt forskning inom barnlitteratur, modernism och avantgarde med tonvikt på relationer mellan olika medier.

Mer om hennes forskning