Ellen Frödin och Sofia Roberg får stipendier

Institutionen gratulerar litteraturvetarna Ellen Frödin och Sofia Roberg som får stipendier ur Anna Ahlström och Ellen Terserus stiftelse.

Ellen Frödin och Sofia Roberg
Ellen Frödin och Sofia Roberg.

Stiftelsens ändamål är att förvalta de tillgångar som stiftelsen erhållit genom testamenten av filosofie doktorn Anna Ahlström och ämnesläraren Ellen Terserus. Den delar bland annat ut stipendier till kvinnliga forskare som studerar vid Stockholms universitets humanistiska och samhällsvetenskapliga fakulteter.

För perioden 1 januari 2023 till 31 december 2024 har två litteraturforskare vid Institutionen för kultur och estetik tilldelats medel:

Ellen Frödin för projektet Human Nature. Life, Habit and Affect in Gertrude Stein and Djuna Barnes. Ellen Frödin disputerade i februari 2022 med avhandlingen Sakernas sammanhang. Om ting människor och materiella relationer hos Henry Parland, James Joyce och Virginia Woolf.

Mer om Ellen Frödin

Sofia Roberg får medel för projektet ‘Hiersein ist herrlich’. Figurations of Re/dis/enchantment in the Poetry of Rainer Maria Rilke. Hon disputerade i januari 2022 med avhandlingen Besvärja världen: En ekopoetisk studie i Inger Christensens alfabet.

Mer om Sofia Roberg

Anna Ahlströms och Ellen Terserus Stiftelse