Forskare på bokmässan

Flera forskare från Institutionen för kultur och estetik deltar i bokmässan i Göteborg den 26–29 september.

Programblad för bokmässan
Illustratör Ebba Hägne. Foto: Fotograf Kajsa Stiller / Bokmässan

Staffan Bergwik, professor i idéhistoria, deltar i arrangemang kopplade till boken Terranauterna som gavs ut tidigare i år.

Torsdag den 26 september kl. 15–15.45 deltar han i ett seminarium om synen på jorden från rymden tillsammans med Bill Burrau och Leif Haglund. Rymdstyrelsen och förlaget Norstedts arrangerar.

Om evenemanget

Senare samma dag kl. 17–17.20 samtalar han med Kristin Windolf om den västerländska människans vilja i historien att upptäcka världen. Arrangörer är Svenska kyrkan Se människan och Norstedts.

Om evenemanget

Fredag den 27 september kl. 10.30–10.50 intervjuas han av Cecilia Kerstell om Terranauterna i ett samtal arrangerat av Norstedts.

Om evenemanget

Därefter, kl. 11.00–11.20 och kl. 11.35–11.50 presenterar han boken, arrangerat av Norstedts.

Om evenemanget

Elina Druker, professor i litteraturvetenskap, leder ett samtal om att skildra barns fantasifulla utforskande i text och bild. Hon pratar med Anders Holmer och Sara Lundberg på torsdag den 26 september kl. 10–10.45. Arrangör är förlaget Natur & Kultur.

Om evenemanget

Torsdag den 26 september kl. 13-13.45 deltar Elina Druker och Boel Westin, professor emerita i litteraturvetenskap, om det nya standardverket Den svenska barn- och ­ungdomslitteraturens historia. Övriga deltagare är Åsa Warnqvist och Amanda Idberg och programpunkten arrangeras av Svenska barnboksinstitutet och Natur & Kultur.

Om evenemanget

Elina Druker leder ett samtal mellan bilderboksförfattarna Baek Heena och Anna Höglund om hur den ålderslösa bilderboken tar en allt större plats i det litterära landskapet. Tid: torsdag den 26 september kl. 16–16.45 och arrangörer är Trasten, Lilla Piratförlaget och Astrid Lindgren Memorial Award.

Om evenemanget

Johanna Ethnersson Pontara, docent i musikvetenskap, deltar i ett samtal om ­klassisk musik i samtiden utifrån den nya antologin Klassisk musik i det moderna mediesamhället på fredag den 27 september kl. 10–10.45. Övriga seminariedeltagare är Åsa Bergman, Sverker Hyltén-Cavallius och Tobias Pontara och Makadam Förlag arrangerar.

Om evenemanget

Elisabeth Mansén, professor emerita i idéhistoria, samtalar om Mary Wollstonecrafts Brev till en svekfull älskare (som i dagarna kommer ny översättning av Mansén) med Anna Williams på torsdag den 26 september, kl. 15–15.20. Samfundet De Nio arrangerar.

Om evenemanget

Mårten Snickare, professor i konstvetenskap, deltar i ett samtal om mötet mellan konst och vetenskap med Åsa Ahrland arrangerat av Kungl. Vitterhetsakademien och Forskartorget. Tid: lördag den 28 september, kl. 12.10–12.25.