Forskning om operasång som kvinnlig egenmakt

Johanna Ethnersson Pontara, docent i musikvetenskap, skriver om skildringar av operasångerskan i film och tv under 2010-talet.

Texten ingår i Klassisk musik i det moderna mediesamhället. Konstruktioner, föreställningar, förhandlingar med Tobias Pontara och Åsa Bergman som redaktörer. (Makadam, 2024).

Utifrån två filmer och en tv-serie från 2010-talet diskuteras i kapitlet hur historiskt inflytelserika föreställningar om operasångerskan på samma gång reproduceras och utmanas. Operasångerskan och hennes sång framställs ofta som en både sublim och förenande kraft, ett ideal som samtidigt innebär en objektifiering av såväl sångerskan som hennes vokala uttryck. I kapitlet argumenteras det för att de produktioner som studeras även iscensätter en omförhandling av denna kvinnliga stereotyp och därmed skapar en plats för individualisering och bemyndigande.

Om Johanna Ethnersson Pontara

Johanna Ethnersson Pontara. Foto: Niklas Björling.

Johanna Ethnersson Pontara är lektor och docent i musikvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på opera, särkilt med inriktning på performance-teori och representation av kön. Johanna Ethnersson Pontara är ansvarig för ämnet musikvetenskap vid institutionen och studierektor för forskarutbildningen i musikvetenskap.

Mer om hennes forskning

Mer lyssning

4/11, 2023: Johanna Ethnersson Pontara om operasångerskor på film i Sveriges radio