Helena Bodin föreläser om Gunnar Ekelöfs resa till Turkiet

Helena Bodin, professor i litteraturvetenskap, håller en öppen föreläsning vid Sigtunastiftelsen den 18 mars.

Gunnar Ekelöf och omslaget till boken Sagan om Fatimeh
Gunnar Ekelöf och omslaget till Sagan om Fatumeh, en del i samlingen Akritcykeln.

Föredraget handlar om Gunnar Ekelöfs resa till Turkiet, där mötet med en uråldrig helig källa och en svartnad Gudsmoderikon utlöste en intensiv skaparperiod. Denna period resulterade i tre diktsamlingar, Akritcykeln.

Evenemanget är ett samarbete mellan Sigtunastiftelsen och Gunnar Ekelöf-sällskapet.

Datum: 18 mars
Tid: 14.00 – 15.30
Pris: 80 kronor
Adress: Sigtunastiftelsen Manfred Björkquists allé 4, Sigtuna

Mer om evenemanget på Sigtunastiftelsens hemsida

Om Helena Bodin

Helena Bodin
Helena Bodin. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Helena Bodin är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig i sin forskning för hur litteraturen fungerar vid gränser av olika slag – mellan språk, folk och nationer, mellan konstarter och medier.

Helena Bodin undervisar studenter på grundnivå, avancerad nivå, och forskarutbildningen.

Mer om hennes forskning