Hur fria ska universiteten vara?

Staffan Bergwik, professor i idéhistoria, gästar ett avsnitt av Filosofiska rummet i Sveriges radio P1.

I programmet diskuteras debatten om universitetens autonomi och om den akademiska friheten är hotad. Vad är universitetets roll i samhället? Ska forskningen vara fri eller ska samhällsnyttan styra?

Övriga gäster är Åsa Wikforss, professor i filosofi vid Stockholms universitet, och Jesper Ahlin Marceta, författare och chefredaktör för Svensk filosofi.

Om Staffan Bergwik

Staffan Bergwik
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Staffan Bergwik är professor i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Såväl hans forskning som undervisning behandlar naturvetenskapernas kulturhistoria under 1800- och 1900-talen med särskilt fokus på relationen mellan vetenskap och samhälle.

Han har nyligen utkommit med boken Terranauterna som handlar om människans dröm att upptäcka och kartlägga världen.

Mer om hans forskning