Ingemar Haag får stipendium av Svenska Akademien

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Ingemar Haag, professor i litteraturvetenskap, som av Svenska Akademien tilldelas stipendium på 70 000 kronor ur Karin och Karl Ragnar Gierows donationsfond.

Ingemar Haag
Ingemar Haag.
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Stipendium ur Karin och Karl Ragnar Gierows donationsfond instiftades 1980, utdelas för förtjänstfulla arbeten på det litteraturvetenskapliga området och utgår ur Stiftelsen Karin och Karl Ragnar Gierows fond.

Mer information på Svenska Akademiens hemsida

Ingemar Haag är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar bland annat om självframställningar och förhållandet mellan litteratur och miljö, med fokus på apokalyptiska berättelser. Han undervisar och handleder studenter från grundnivå upp till forskarutbildning.

Mer om hans forskning