Janina Orlov tilldelas nordiskt översättarpris

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Janina Orlov, litteraturvetare vid Stockholms universitet, som har tilldelats Letterstedtska föreningens nordiska översättarpris.

Janina Orlov
Janina Orlov. Foto: Susanne Kronholm / ALMA

Priset är ett av Nordens största översättarpris och prissumman är 100 000 kronor.

Motiveringen lyder: Janina Orlov har på ett mycket förtjänstfullt sätt översatt litteratur från finska och meänkieli till svenska. Hennes översättningar har gjort författare som Rosa Liksom och Sofi Oksanen kända för en större nordisk publik. Hon är även en flitig översättare av barn- och ungdomslitteratur. Hennes översättargärning har gjort det möjligt för svenska läsare att lära sig mera om finsk och estnisk kultur och historia.

Jag är glad, tacksam och ödmjuk för att få priset. Det är bra varje gång översättare uppmärksammas, det är ett erkännande av skrået

Janina Orlov i Letterstedtska föreningens pressmeddelande

Prisutdelningen äger rum i höst.

Mer om priset på Letterstedtska föreningens hemsida

Janina Orlov är lektor i litteraturvetenskap och översättare. Hon ingår i juryn som utser Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA).