Konstvetare från SU deltar i konferensen Digital Art History i Zagreb

Anna Näslund Dahlgren och Amanda Wasielewski från Stockholms universitet presenterar nya tankar kring digital konstvetenskap vid en konferens i Zagreb den 3-4 oktober.

Biblioteket i Zagreb är i glas och betong
National- och universitetsbiblioteket i Zagreb. Foto: Borislav Marinic Marinic / Mostphotos

Presentationen heter: 'Locating the Digital in Art History' och handlar om hur å ena sidan digitala verktyg och resurser är en del av konsthistorikers vardag idag, och å andra sidan om hur och varför vissa delar av det konsthistoriska forskningsfälten inte alls använder de avancerade digitala verktyg som finns. Anna Näslund Dahlgren och Amanda Wasielewski vill alltså både expandera och tänka nytt kring fältet digital konstvetenskap.

Konferensen sänds direkt online och är öppen för alla.

Den arrangeras av flera lärosäten och hålls vid national- och universitetsbiblioteket i Zagreb. Här samlas forskare och praktiker från fälten digital konstvetenskap och arkitektur, studier i visuell kultur, museologi, informationsvetenskap och konst och design.

Konferenswebben

Anna Näslund Dahlgren är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på fotografi, visuell kultur, bildstudier, arkiv och digitaliseringsfrågor.

Hennes forskning

Amanda Wasielewski är docent i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hennes forskning fokuserar på den digitala teknologins påverkan på konst, arkitektur och kulturarvsinstitutioner.

Hennes forskning

Mer läsning