Korv, konst och dödligheten av minnet

Studenter vid kandidatprogrammet i konstvetenskap har skapat en podcast där de diskuterar två offentliga konstverk.

Statyn Korv-Ingvar på ena bilden. På andra bilden verket Dö för dig/Slå rot
Till vänster: © Thomas Qvarsebo / Bildupphovsrätt 2012. Korv-Ingvar (2001) Foto: Gamma-man / Mostphotos. Till höger: © Charlotte Gyllenhammar / Bildupphovsrätt 2023. Dö för dig/Slå rot (2023) Foto: Ricard Estay / Statens konstråd

I kursen Konstvetenskapliga praktiker våren 2024 skapades för första gången en podcast av studenter i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Här, med handledning av kursansvarig Jeff Werner, skapade studenterna en podcast med tematiken “stadens offentliga liv och miljöer, arkitektur, design och konst” med den demokratiska aspekten och det offentliga rummet i centrum. Studenterna fick i uppdrag att utforma och planera projektet och diskussionen utifrån temat, vilket du som lyssnare nu får ta del av.

I podcasten Korv, konst och dödligheten av minnet diskuteras två olika offentliga konstverk: Dö för dig/Slå rot (1993/2023) av Charlotte Gyllenhammar och Korv-Ingvar (2001) av Thomas Qvarsebo. Vad finns det för skillnader mellan permanent och tillfällig offentlig konst, och hur ser invånarna på konst i det offentliga rummet? Är konsten demokratisk och vem bestämmer vad som gestaltas? Finns det skillnader i det kommunala och det statliga i termer av regelverk och förhållningssätt? Allt detta och lite till berör studenterna i avsnittet.

MEDVERKANDE

I podcasten hörs: Alice Beijmo, Neo Hansson Monthan, Isabelle Strömberg Cedmark och Maria Titova.

Intervjuer på platserna för konstverken: Farzaneh Rad och Ida Öjetoft.

Redigering: Ida Öjetoft.

Om utbildningen

Kandidatprogrammet i konstvetenskap ges vid Institutionen för kultur och estetik. Det är en mångsidig utbildning, där breddningskurser inom kulturarvsstudier och curating kombineras med fördjupade studier i konstvetenskapliga praktiker. Utbildningen omfattar sex terminers heltidsstudier med möjlighet till tio veckors praktik.

Till programsidan