Krzysztof Bak om Birgitta Trotzig och det katolska

Krzysztof Bak, professor i litteraturvetenskap, håller en öppen föreläsning om Birgitta Trotzig den 9 februari i S:ta Eugenia kyrka vid Kungsträdgården i Stockholm.

Katolskt Forum är S:ta Eugenias föredrags- och kursverksamhet inom teologi, kyrka, samhälle, filosofi, litteratur och konst.

Om föreläsningen

Birgitta Trotzig, en nydanare i modern svensk litteratur, kommenterade i olika sammanhang sin konvertering till katolicismen. Hon diskuterade också gärna både äldre och dagsaktuella strömningar i den katolska teologin. Hennes litterära verk öppnar med olika medel en intensiv dialog med den katolska traditionen. I vilken mån kan Trotzig uppfattas som en katolsk författare? Och vad innebär i hennes fall ”det katolska”? Detta ska Krzysztof Bak försöka ge svar på.

Föreläsningen äger rum i Stora Salen kl 19.00 – 20.00, i S:ta Eugenia kyrka på Kungträdgårdsgatan 12.

Om Krzysztof Bak

Krzysztof Bak är professor i littereraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik och Uniwersytet Jagiellonski i Kraków. Han forskar bland annat på Birgitta Trotzigs författarskap, särskilt undersöker han de betydelser Trotzigs texter alstrar i dialog med den samlade kristna traditionen.

Mer om Krzysztof Bak