Litteraturvetare i tidskrift om Dr Mabuses 20-tal

Per-Olof Mattsson, Maria Trejling och Håkan Trygger har skrivit artiklar i senaste numret av Aiolos. Dessutom medverkar Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh Widding.

Tidskriften Aiolos 74–75: Dr Mabuses 20-tal. Illustration av man i solglasögon
Tidskriften Aiolos 74–75: Dr Mabuses 20-tal.

Utgåvan handlar om 20-talslitteratur, film, konst, och annat. Den firas med en release den 29 mars på Reimersholme hotel, se mer info nedan.

Aiolos är en tidskrift om litteratur, konst, filosofi och humaniora, och ett forum för den fördjupande essän. Den ges ut av kulturföreningen Faethon, och i redaktionen verkar flera litteraturvetare och idéhistoriker från Institutionen för kultur och estetik.

Mer info på Aiolos hemsida

Releasefest för Aiolos: DR MABUSES 20-TAL
In memoriam: John Andersson (1960–2023)

Sommaren 1922 satte Statens biografbyrå stopp för Fritz Langs film "Dr. Mabuse, der Spieler". Ett sekel senare är den djävulske doktorn tillbaka i Sverige igen – denna gång i ett Aiolosnummer om Mabuse och hans tid.

Välkommen att ta reda på mer i baren på Reimersholme hotel.

Releasen sker i god 20-talsanda med livemusik, uppläsningar, samtal, filmvisning och mingel. Kvällen är tillägnad den nyligen bortgångne konstnären och serieskaparen John Andersson, vars bildvärld genomsyrar numret.

Kl. 19: 20-talsmusik av Aiolos Mabuse-orkester – Thomas Driving (trumpet), Ture Trygger (saxofon), Anders Färdahl (gitarr), Håkan Trygger (kontrabas), Martin Wikström (trummor). Hemlig gäst: Dicken Hedrenius.
Lite senare: Louise Ryme läser ett dramatiserat urval ur numret till musik.
En stund därpå: Torbjörn Elensky och Knut Larsson samtalar om John Andersson, dr Mabuse, hypnos, konst, film, serier, falskspel med mera.
Därefter: film, förvåning, oväntade möten, mer musik.

Medverkande i numret

Anna Gustafsson Chen, Astrid Söderbergh Widding, Bruno Latour, Fritz Lang, Hans Ulrich Gumbrecht, Hélène Ohlsson, Hynek Pallas, Håkan Trygger, Irina Sandomirskaja, John Andersson, Liu Na’ou, Maria Trejling, Niklas Haga, Per Faxneld, Per Israelson, Per-Olof Mattsson, Torbjörn Elensky, Viktor Sjklovskij.