Litteraturvetare och idéhistoriker i sakprosafestival

Professorerna Frida Beckman och Staffan Bergwik deltar i sommar i Sakli(g)t, en festival för litterär sakprosa i Simrishamn.

Frida Beckman och Staffan Bergwik
Frida Beckman och Staffan Bergwik.
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Evenemanget arrangeras av kulturcentret Rikstolvan utanför Simrishamn i samarbete med Institutet för framtidsstudier och Linnéuniversitetet den 2–4 augusti.

Frida Beckman samtalar med Åsa Wikforss, professor i filosofi vid Stockholms universitet, under programpunkten Sanning, kunskap, berättelse – slaget om den säljbara verkligheten på fredag den 2 augusti.

Staffan Bergwik och teknikhistorikern Julia Ravanis, redaktör på essätidskriften Glänta, pratar om överblickens historia och makten från ovan på lördag den 3 augusti.

Festivalens hemsida

Frida Beckman är professor i litteraturvetenskap. Hon har ägnat sig åt amerikansk litteratur och kultur från efterkrigstiden fram till nutid, men också åt teorin kring den franske filosofen Gilles Deleuze.

Mer om hennes forskning

Staffan Bergwik är professor i idéhistoria. Han forskar på naturvetenskapernas kulturhistoria under 1800- och 1900-talen med särskilt fokus på relationen mellan vetenskap och samhälle.

Mer om hans forskning