Milstolpar i feministisk performance

Nu kommer en antologi om internationella ögonblick och rörelser som format feministisk performance. Tiina Rosenberg, professor emerita i teatervetenskap vid Stockholms universitet, är en av redaktörerna.

Detalj av omslaget till boken Milestones in Feminist Performance

I en introduktion till feministisk performanceteori samlas tio nyckelhändelser i fältets historia. Författarna skriver om performancekonst, livekonst, kroppskonst, aktivism och teater. Gemensamt för verken är att de förknippas med uppbrott och politisk omdaning, då konstnärer bröt med normer om kön, konst och värde.

Boken är tänkt att kunna använda i undervisning i performanceteori med ett kapitel per kursvecka.

Den finns fritt tillgänglig online att läsa och ladda ner:

Taylor & Francis hemsida

Milestones in Feminist Performance
Förlag: Routledge
Redaktörer: Tiina Rosenberg, Fawzia Afzal-Khan, Sandra Durso
Tiina Rosenberg, Fawzia Afzal-Khan, Sandra D’Urso
The Postcolonial Turn. Case Study: Pakistan
Fawzia Afzal-Khan
Black Performance in Brazil Black Skin, White Masks as Intersectional and Decolonial Performance Practice
Deise Faria Nunes
French Afrofeminist Performance. A Rising Wave Since the 2020s
Sophie Exbrayat
Feminist Performance in the Americas
Cnadice Amich
The “Arab Spring” as a Milestone in Feminist Performance
Joel Abdelmoez
The Queer Turn. Gender as Performance
Tiina Rosenberg
Larval Ecogolgies. Femi-Queer-Crip Performance Practice at the Edge of the Sixth Extinction
Anuj Vaidya
Transfeminist Performance A Liberatory Praxis
Anna Renée Winget
Decolonizing the Posthuman in Feminist Performance. From Cyborgs to Inhuman and Non-Human Figures
Sandra D’Urso
Do Feminist Milestorns Burn? Pussy Riot’s Punk Prayer in Times of War
Tatiana Klepikova

Tiina Rosenberg. Foto: Eva Dalin.

Om Tiina Rosenberg

Tiina Rosenberg är professor emerita emerita i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på feministisk teater och teori, performance studies, genusvetenskap, queerstudier och kritisk teori.

Mer om hennes forskning