Ny artikel om samverkan mellan opera och film
I en ny artikel i den brittiska online-tidskriften Open Library of the Humanities, skriver Johanna Ethnersson Pontara, docent i musikvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, om hur marknadsföringsstrategier hos operasångare och filmindustri kan samverka.
![](/polopoly_fs/1.553729!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_690/image.jpg)
I sin artikel “The Phenomenal Side of the Operatic Performance: Implications of Promotion Strategies on Cinematic Representations of the 21st Century”, konstaterar musikvetaren Johanna Ethnersson Pontara att de gemensamma marknadsföringsstrategier som fanns mellan operasångare och Hollywoods filmindustri under 1930- och 40-talen, har fortsatt in i vår tid. I artikeln undersöker Ethnersson Pontara tre nutida filmer och ser hur klassisk musikindustri och filmindustri förstärker varandras marknadsföring.
![](/polopoly_fs/1.590049!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_690/image.jpg)
Ethnersson Pontara visar hur filmerna marknadsför de verkliga sångarna bakom de fiktiva karaktärer som de porträtterar, samtidigt som filmens roll i representationen av en känd person stärks.
Artikeln är tillgänglig i Open Access.
Senast uppdaterad: 30 december 2021
Sidansvarig: Institutionen för kultur och estetik