Ny professor i litteraturvetenskap

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Ingemar Haag som av rektor har befordrats till professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet.

Ingemar Haag
Ingemar Haag. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Han disputerade 1999 vid Stockholms universitet med avhandling om det groteska i svensk lyrisk modernism.

2011 utkom boken Att gnistra i sitt varas glans. Tankar om språkets föremålslighet och materialitet under 1900-talet.

Ingemar Haags senaste bok är Vanishing Selves och gavs ut i slutet av 2021. Här uppsöker han några av 1800-talets klassiker på självframställningens arena: Johann Wolfgang von Goethes Dichtung und Wahrheit och Italienische Reise, George Sands Histoire de ma vie och Friedrich Nietzsches Ecce Homo.

Ingemar Haag undervisar och handleder studenter i litteraturvetenskap vid institutionen från grundnivå upp till forskarutbildning.

Om Vanishing Selves

Mer om Ingemar Haags forskning