Nytt standardverk om den svenska litteraturhistorien under arbete

Carin Franzén, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, är tillsammans med Håkan Möller, professor vid Göteborgs universitet, huvudredaktör för en bok om Sveriges litteraturhistoria som beräknas publiceras 2028.

Carin Franzén och Håkan Möller
Carin Franzén och Håkan Möller.
Foto: Sara Mac Key / Natur & Kultur

Boken skrivs av litteraturforskare från Göteborgs, Stockholms och Uppsala universitet och kommer att skildra litteraturens utveckling, miljöer och betydelse, från Rökstenen till vår samtid. Natur & Kulturs svenska litteraturhistoria beräknas utkomma 2028. Den kompletterar Natur & Kulturs litteraturhistoria (2021), också med Franzén/Möller som huvudredaktörer.

–Vi vill att dagens diskussion om den nationella litteraturhistorieskrivningens villkor och möjligheter ska finnas självklart närvarande i detta nya standardverk, säger Franzén och Möller i ett pressmeddelande från Natur & Kultur.

Carin Franzén är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Håkan Möller är professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet och vice preses i Kungl. Vitterhetsakademien.

Från Institutionen för kultur och estetik kommer också professorerna Anna Albrektson och Thomas Götselius att medverka i den nya boken.

Övriga skribenter: Alexandra Borg, Carina Burman, Lars Burman, Yvonne Leffler, Jesper Olsson, Johan Svedjedal, Paul Tenngart och Anna Williams.

Intervju med Carin Franzén i Dagens Nyheter 14 juni, 2024

2021: Panelsamtal om det nya standardverket Natur & Kulturs litteraturhistoria