Om byxroller i brittisk musichall-teater

Tiina Rosenberg, professor emerita i teatervetenskap, intervjuas i radioprogrammet Stil i ett avsnitt om Vesta Tilley.

Svartvit porträttbild på kvinna i manshatt och kostym. Taget i början av 1900-talet.
Vesta Tilley någon gång mellan 1900-1916. Fotograf okänd, bildkälla Wikimedia Commons.

Brittiska Vesta Tilley var den mest kända och bäst betalda sångerskan och music hall-stjärnan i början av 1900-talet. Hon klädde sig och uppträdde som man och kunde med perfekt komisk tajming härma olika typer av män, och driva med deras later och laster.

Tiina Rosenberg intervjuas i programmet om byxroller i brittisk musichall-teater. Inslaget med henne kommer ungefär 33 minuter in i programmet.

Tiina Rosenberg. Foto: Eva Dalin.

Om Tiina Rosenberg

Tiina Rosenberg är professor emerita i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på feministisk teater och teori, performance studies, genusvetenskap, queerstudier och kritisk teori.

Mer om hennes forskning