Om poesi, musik, prosa, dramatik och dataspel

I senaste numret av Tidskrift för litteraturvetenskap skriver litteraturforskare från landet runt över ett brett fält av ämnen.

Illustration av skog i stark grön färg. Bland träden syns tfl tidskrift för litteraturvetenskap

Tidskriften innehåller texter om rockbandet bob hund, om poeten Tor Ulven, om Michel Houellebecq och onlinespel, om Elise Karlsson och William Shakespeare, om Mare Kandre samt om Sara Lidman.

Anna Nygren, Hanna Tillberg, Svala Edgren, Anders E. Johansson, Maria Jönsson, Per Sivefors, Gustaf Marcus, Ingeborg Löfgren och Lisa Grahn har skrivit forskningsartiklar.

Från Institutionen för kultur och estetik medverkar litteraturvetarna Thomas Götselius, Roland Lysell och Sofia Roberg med recensioner. Dessutom recenseras Isabelle Ståhls avhandling i idéhistoria, Psykets laboratorium.

Numret att läsa online

Om TfL

Tidskrift för litteraturvetenskap utkommer sedan 1971 med fyra nummer per år och inriktar sig på ett brett spektrum av litteraturvetenskapliga och tvärvetenskapliga frågeställningar. Utgivningen cirkulerar mellan landets litteraturvetenskapliga institutioner i tvåårsintervall. 2023–2024 finns redaktionen vid Institutionen för kultur och estetik på Stockholms universitet. Professor Frida Beckman och postdoktor Ellen Frödin är huvudredaktörer.

Litteraturforskning vid Institutionen för kultur och estetik

Mer läsning

20/5, 2024: Litteratur och materialitet temat för nya TfL

22/12, 2023: Barnlitteratur och medier, nytt nummer av Tidskrift för litteraturvetenskap