Om ”supervalåret” 2024 i Almedalen

Frida Beckman, professor i litteraturvetenskap, deltar den 26 juni i ett panelsamtal arrangerat av tankesmedjan Humtank.

Frida Beckman
Frida Beckman. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Supervalåret 2024 – Vilka insikter ger humanistiska analyser om politiska val och valresultat?
Nästan halva jordens befolkning deltar i politiska val under 2024. I många av dessa val är humanistiska frågor centrala – om identitet, kultur, religion och språk. Hur kan man förstå ”supervalåret 2024”? Med fokus på ett urval länder ges i detta seminarium humanistiska analyser av ett antal högprofilerade politiska val under 2024.

Övriga medverkande
Adam Hjorthén, docent i historia, Uppsala universitet, Humtank
Dag Blanck, professor i nordamerikastudier, Uppsala universitet
Anders Blomqvist, universitetslektor i historia, Högskolan i Dalarna
Heinz Werner Wessler, professor i indologi, Uppsala universitet
Anna Friberg, docent i historia, Linköpings universitet

Läs mer på Humtanks hemsida

Frida Beckman är professor, lärare, och forskningsansvarig i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon har ägnat sig åt amerikansk litteratur och kultur från efterkrigstiden fram till nutid. 2022 kom hennes bok The Paranoid Chronotope. Power, Truth, Identity där hon identifierar och belyser paranoia som ett brännande element i samtida amerikanska samhället och kulturen.

Mer om hennes forskning