Peter Gillgren föreläser om Gustav Vasa och konsten

Peter Gillgren, professor i konstvetenskap, håller en öppen föreläsning på Riddarhuset den 14 mars.

Gripsholmstavlorna, Kungl. Biblioteket.
Detalj av Gripsholmstavlorna. Foto: Kungl. Biblioteket.

Om föredraget

Under Gustav Vasas tid som regent stod frågor om stil och politik, om konst och maktutövning, nära intill varandra. Konsten användes för att manifestera såväl individuell som nationell identitet – men på ett delvis annorlunda sätt än under senare epoker. Föredraget presenterar och tolkar några av tidens mest kända konstverk, som porträtten av Gustav Vasa, de så kallade Reformationstavlorna på Gripsholm och Vädersolstavlan i Stockholm.

Efter Peter Gillgrens föreläsning följer ett föredrag av Johan Cederlund, docent i konstvetenskap, museichef, med titeln Ett kungamonument för adeln.
L´Archevêques staty över Gustav Vasa
.

Det är fri entré och ingen föranmälan krävs.

Läs mer om evenemanget på Riddarhusets hemsida

Om Peter Gillgren

Peter Gillgren
Peter Gillgren. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Peter Gillgren är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar om renässansens och barockens konst samt om konstvetenskaplig teori och ämneshistoria. Han intresserar sig även för samtida konst, musik och multimedia.

Peter Gillgren är preses i Kungl. Vitterhetsakademien.

Mer om Peter Gillgrens forskning